Monday, August 29, 2016

Luk øjnene - John Verdon



























  • Engelsk
  • 23.-27. august
  • 583 sider
  • Originaltitel: Shut Your Eyes Tight

Efter min opdagelse af John Verdon fik jeg hurtigt investeret i et par flere fra hans hånd. Men der skulle jo læses noget andet ind i mellem for ikke at køre træt i krimigenren, som jeg så nemt gør.
Nu har jeg dog fundet en forfatter, som nok kan underholde mig lidt endnu med passende pauser.

Dave Gurney underviser igen et par gange om ugen i kriminologi, og ægteskabets sår er ved at hele efter hans engagement i den tidligere seriemordersag. Men der er jo det med cirkusheste, når lugter savsmuldet ...

Jack Hardwick, som også var involveret i den tidligere sag, kontakte Dave omkring en fire måneder gammel mordsag om en brud, der fik hovedet hugget af midt i sin bryllupsfest og tilsyneladende af mandens mexicanske gartner i hans lille hytte midt på grunden, hvor alle gæsterne festede. Fire måneder senere er alle spor kolde, og gartneren er stadig forsvundet - og nu vil brudens mor have gang i sagerne. Han lover at bruge to uger på det - hverken mere eller mindre - selvom hans kone, Madeleine, jo allerede ser, hvor det bærer hen.

Det viser sig hurtigt, at efterforskningen har fokuseret ene og alene på det faktum, at det foregik så åbenlyst og med den gartner i hovedrollen, som enkemanden måske har iscenesat lidt for grundigt. Alle andre spor eller motiver er aldrig blevet undersøgt, og det emmer af dårligt politiarbejde. Ikke just noget, der fremmer Daves popularitet hos politiadvokatens folk, som stadig er bitre over hans succes fra den sidste sag. 

Dave Gurney er dog et naturtalent - men ikke mere mand end, at han selv smigres da en berømt kunstsamler vil betale mange penge for et af hans portrætter af seriemordere. Og totalt intetanende bliver han draget ind i sagen fra en helt anden vinkel, og kan ikke først se, at han bliver grundigt manipuleret.

Det er hårrejsende spændende og stadig med den lidt gammeldags Holmes-tilgang, som er en skøn luftforandring fra en tendens til ekstremt voldelige og blodige krimier de senere år. Det er mentalt udfordrende og ikke blot splatterscener; og Dave Gurney og de andre bliver reelle personer i et broget galleri, hvor man som læser begynder at finde sine yndlinge.

Det er selvfølgelig en smagssag, hvor blodige man kan lide sine krimier og nogle anmeldelser finder denne lidt tam i sammenligning med debutromanen. Nu er jeg jo år bagud siden den udkom i 2012 - men den falder bestemt i min smag, og jeg er sikker på, at jeg vil fortsætte med serien i roligt tempo.

No comments: