Thursday, July 10, 2014

Le printemps des cathédrales - Jean Diwo

























  • Fransk
  • 28. juni - 8. juli
  • 411 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg har om muligt slået min egen rekord i langsom læsning - sølle 411 sider over så mange dage. Det er der selvfølgelig flere grunde til! Endelig kom de store og voldsomme dage med flytning tilbage til Danmark efter 14 år i udlandet. Der var selvfølgelig en masse praktisk i den forbindelse - pakke ind og ud - men også en masse psykisk træthed oven på den enorme omvæltning i mit liv. Jeg kunne slet ikke slappe af i 10 minutter til at koncentrere mig om en bog - i stedet fangede mit øje hele tiden en kasse eller noget andet, der skulle laves.

Og så er der muligvis også den årsag, at den ganske enkelt ikke var god! Jeg købte den i maj på middelaldermuseet i Paris, og var overbevist om, at det lige var en historie for mig. Fejltagelse! Forfatteren formår slet ikke at bygge karakterer op om sine personer i denne familiesaga om fire generationer af katedralbyggere i det 12. og 13. århundrede. Han blander sin fiktive fortælling med reelle historiske begivenheder, hvilket jo er fuldt ud normalt - men det bliver for faglitterært i de afsnit og totalt afskåret fra handlingen om familien. Og historierne om Aliénor d'Aquitaine kan jeg nærmest i søvne - så jeg kedede mig grumt i hans udlægning af de konflikter Frankrig gennemgik på den tid.

Hans bog kan dog ikke mistænkes for at være et fransk plagiat af Folletts megasælgere - den udkom for lang tid efter den første, og inden den anden. Alligevel er det en tam forestilling, når man nu netop har nydt at være begravet i den enorme og fantastiske fortælling, som Follett skrev. Han formåede at puste liv i såvel mennesker som byggesten.

Så desværre lidt af en skuffelse til at tage mig igennem flytterodet - men jeg giver virkelig sjældent op, når der er investeret penge i det!

No comments: